Historisk set har HI-FI entusiaster altid ment, at højttalere var det absolut optimale, når man skulle lytte på musik, hvis man da ikke havde mulighed for at sidde med direkte ved koncerten. Der er lavet højttalere til en pris af 100-tusindvis af kroner, og der er eksperimenteret med quadrofoni med 4 højttalere og senest surroundsound med 5 højttalere. Og rent logisk er højttalere også det tætteste man kommer på den helt naturlige oplevelse af at ”være der selv”. Men uanset hvordan man vender og drejer det, vil man aldrig kunne opnå helt det samme som at være der selv. Skullcandy har et bud på hvordan det skal gribes an, og det vil jeg komme lidt ind på i denne artikel.
Skullcandy er realistisk omkring tingene
Det er selvfølgelig meget fint, at HIFI-entusiaster går helt bersærk og bruger hundredetusinde kroner på de perfekte højttalere, men efter min mening er de på en måde lidt til grin. Til den pris kunne de jo gå til alle de koncerter de orkede, og derved få den ægte vare. Hvis man har sat sig lidt ind i tingene, ved man også, at lytterummet skal være perfekt for optimal lyd, men det er det stort set aldrig. De færreste har mulighed for at indrette stuen 100% efter akustikken, og dermed hjælper det ikke, at man har både basenhed, mellemtone, diskantenhed og avancerede delefiltre.
Jeg tror, at Skullcandy og andre producenter af hovedtelefoner har en mere realistisk tilgang til tingene. Selvfølgelig ved de, at intet kan erstatte den originale live-oplevelse, og at sublime hundedyre højttalerløsninger er mere optimale end hovedtelefoner, men det er nu engang ikke en mulighed for den jævne forbruger, og derfor er hovedtelefoner et godt alternativ, hvad enten de kommer fra Skullcandy eller andre. Skullcandy er dog i modsætning til de fleste andre gået all in mht. hovedtelefoner, og det har gjort dem til specialister i feltet.
Slik for kraniet – Skullcandy
Personligt er jeg vild med navnet ”Skullcandy”, for det siger alt om, at hovedtelefoner ikke blot handler om lyd, men at de samtidig også er en beklædningsgenstand og en mulighed for at lave et statement. Man kan som person have mange forskellige budskaber at kommunikere, og Skullcandy giver alle en chance for at finde netop deres stil. Der er så mange varianter og farver, at jeg personlig har haft svært ved at vælge, og faktisk har flere forskellige liggende i skuffen. Jeg har bl.a. et par, som er specielt beregnede til min træning, mens et andet mest kommer i brug i mere sociale sammenhænge.
Skullcandy har alle varianterne
Som nævnt er Skullcandy et sandt overflødighedshorn af farver og designs, men det stopper ikke her. De har selvfølgelig også hele striben af funktionelle varianter, hvad enten man har brug for mikrofon eller ikke, og om man er til in-ear, on-ear eller over-ear. Måske er det ikke alle, der er klar over forskellen, så jeg skal gerne forsøge at uddybe det lidt.
”In-ear” er som navnet antyder beregnet til at sidde direkte i ørerne – også populært kaldet ”ørepropper”. I den modsatte ende findes ”over-ear”, som dækker hele øret. Det lukker af for lydene fra omgivelserne, og pga. størrelsen har Skullcandy som regel haft held til at forsyne denne type med ekstraordinær god bas. I koldt vejr er de også gode som ørevarmere. Midt mellem te to typer finder vi ”on-ear”, der sidder uden på øret. De er lettere end over-ear, og har typisk egenskaber der ligger et sted midt mellem de to øvrige typer. Skullcandy tilbyder desuden alle varianterne både med og uden mikrofon, så alt i alt er mulighederne uendelige.
Skriv et svar